🎓 Poznaj Panda Genius – Twojego edukacyjnego superbohatera! https://panda.pandagenius.com/

Reklama

Reklama należy do najstarszych działań o charakterze gospodarczym. Wiązała się z rozwojem handlu, który istniał od początku obecności człowieka na świecie. W starożytności można było zaobserwować działania, których celem było wspieranie sprzedaży. Można było również zauważyć działania, które informowały klientów o możliwości zakupu towaru lub usługi – przykładowo rzymianie informowali o walkach gladiatorów zapisując informacje na ich temat na murach. Fenicjanie reklamowali swoje towary zamieszczając ogłoszenia na skałach.
Pojęcie reklamy pochodzi od łacińskiego słowo oznaczającego nawoływanie, hałasowanie, wzywanie, przywoływanie. Reklama to zachęcanie/nakłanianie do zakupu produktów/skorzystania z usług. Jest obecna w mediach, na ulicach, w sklepach.

Odmiana przez przypadki
M. reklama/reklamy
D. reklamy/reklam
C. reklamie/reklamom
B. reklamę/reklamy
N. reklamą/reklamami
Msc. reklamie/reklamach
W. reklamo/reklamy

Synonimy: promocja, popularyzacja, lansowanie, informowanie, nakłanianie do zakupu
Antonimy: antyreklama

Reklama jest tak stara jak handel, czyli funkcjonuje od momentu narodzin człowieka. Już w czasach prehistorycznych dokonywano wymiany towarów zachwalając ich zalety, w starożytności malowano informacje o wydarzeniach na skałach czy murach, a w średniowieczu głośno zachwalano towary na rynkach. Reklama ewoluowała wraz z wynalezieniem pisma – rozwijała się wówczas na znacznie szerszą skalę niż wcześniej. Istotną datą jest także wiek XIX, kiedy powstały pierwsze agencje reklamowe, a same reklamy pojawiały się nie tylko w formie pisemnej, ale także w postaci zdjęć czy rysunków.
Definicja reklamy zakłada, że jest to forma komunikowania się przedsiębiorców z rynkiem, skupiona przede wszystkim na produkcie i usługach. Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu, reklama to płatna forma nieosobistej prezentacji przedmiotów, usług, pomysłów. Reklama mogą być objęte także instytucje, które realizują różne cele.
Można mówić o reklamie rzeczowej i nierzeczowej. W reklamie rzeczowej szczególnie istotny jest element informacyjny. Reklama tego rodzaju ma na celu informowanie na temat przedmiotu, który jest reklamowany bez względu na stopień emocjonalności w sposobie jej przekazywania. Reklama tego rodzaju cechuje się racjonalną argumentacją, która odwołuje się do rozsądku odbiorców. Reklama tego rodzaju jest skierowana przede wszystkim do grupy wyspecjalizowanych odbiorców. W reklamie, która jest kierowana do szerokiego kręgu odbiorców pojawia się częściej reklama nierzeczowa, cechująca się innym rodzajem argumentacji. Opiera się ona na znajomości ludzkiej psychiki, odwołuje się do emocji, posługuje manipulacją. Reklama nierzeczowa zachęca do zakupu towarów lub usług odwołując się do okoliczności niezbyt istotnych z punktu widzenia towaru. Reklama nierzeczowa nosi znamiona nieuczciwej konkurencji.

Reklama odgrywa w naszym życiu coraz większą rolę. Choć znana jest od wieków, to jednak dopiero w ostatnich latach stała się naprawdę popularna i zaczęła odgrywać znaczący wpływ w życiu społeczeństw różnych krajów. Miliony ludzi na całym świecie oglądają spoty reklamowe, kupują reklamowane produkty, noszą takie same ubrania, używają tych samych kosmetyków. Reklama wpływa w znaczącym stopniu na gospodarkę, kulturę, tradycje. Każdego dnia przeciętny człowiek jest dosłownie atakowany przez rozliczne reklamy: telewizyjne, radiowe, internetowe. W skrzynkach pocztowych znajduje reklamy banków, instytucji ubezpieczeniowych, leków itp. Reklamują się lekarze, politycy, prawnicy. Reklama dociera do każdego – nawet do dzieci w wieku przedszkolnym. Już one są uzależnione od przekazu reklamowego, domagają się zabawek i słodyczy prezentowanych w telewizji. Te z dzieci, które ich nie posiadają, traktowane są jako „gorsze”, rówieśnicy niechętnie się z nimi bawią.

Przykłady użycia
Dzieci często ulegają reklamie.
Widziałeś najnowszą reklamę Milki?
Dzięki reklamie w mediach społecznościowych osiągnęliśmy ogromny sukces.
Nie wierz reklamom!
Ten towar jest przereklamowany.

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!