Wizerunek
Wizerunek
Istnieje wiele definicji wizerunku. Według W. Budzyńskiego, wizerunek to odzwierciedlenie w świadomości odbiorcy postrzeganych przez niego składników rzeczywistości. Z kolei w rozumieniu marketingowym, wizerunek to pozytywny obraz przedsiębiorstwa w odbiorze jego otoczenia stworzony w efekcie działań marketingowych.
Według Słownika terminologii medialnej można mówić o kilku wymiarach wizerunku. Wymiar psychologiczny przekazuje informacje na temat tego, w jaki sposób jest tworzony wizerunek i w jaki sposób funkcjonuje w umyśle odbiorcy. Zwraca się tu uwagę na następujące elementy: Postrzeganie – dostarcza informacji na temat tego, czy treść mająca wpływać na wizerunek zostanie zauważona.
Interakcja – informuje o tym, w jaki sposób utrwalone wcześniej w umyśle postawy wpływają na wizerunek. Pamięć – informuje, czy wizerunek utrwali się czy też zostanie wyparty przez inne treści.
Wizerunek może się kształtować pod wpływem wielu czynników. Jednym z nich są media. Obecnie docierają one do ogromnej liczby odbiorców i mają bardzo duży wpływ na formowanie poglądów, kształtowanie opinii, kreowanie świata. Z jednej strony media wpływają na zwiększenie widoczności obiektów, oddziałują na wzrost ich znaczenia, tworzą cele brytów. Bardzo często skupiają się jednak na zdarzeniach negatywnych, co powoduje, że kontekst, w jakim pojawiają informacje o obiekcie, jest niekorzystny dla jego wizerunku. Nie można więc jednoznacznie stwierdzić, że obecność jednostki w mediach wpływa pozytywnie lub negatywnie na jej wizerunek.
Mówi się także o efekcie, który polega na tym, iż częste powtarzanie informacji przyczynia się do przekonania o jej prawdziwości i większej akceptacji tej informacji. Intensywność ekspozycji oddziałuje pozytywnie na wizerunek osób lub organizacji wtedy, gdy nie wywołują one negatywnych emocji i odbierane są w sposób pozytywny. Istotne znaczenie ma także zjawisko określane jako dodatkowy poziom porządku dnia.
W oddziaływaniu wizerunku znaczenie ma także kontekst, w jakim prezentowane są dane osoby. Kontekst decyduje o tym, w jakich kategoriach dane osoby będą rozpatrywane. Proces kształtowania wizerunku trzeba rozpocząć od określenia, co się chce osiągnąć. Należy odnaleźć cechy, które odróżniają jednostkę od konkurentów, a następnie stworzyć wizerunek idealnej osoby, czyli wizerunku pożądanego przez odbiorców. Ważne jest przeprowadzenie analizy rynku, rozpoznawanie potrzeb odbiorców. Przed rozpoczęciem pracy nad wizerunkiem należy przygotować rozpoznanie sytuacji.
Synonimy:
obraz
Odmiana przez przypadki:
M. wizerunek/ wizerunki
D. wizerunku/ wizerunków
C. wizerunkowi/ wizerunkom
B. wizerunek/ wizerunki
N. wizerunkiem/ wizerunkami
Ms. wizerunku/ wizerunkach
W. wizerunku/ wizerunki
Przykłady użycia:
1. Wizerunek tego aktora ostatnio bardzo się pogorszył.
2. Idziesz do nowej szkoły – koniecznie musisz zadbać o swój wizerunek.
3. Nie podoba mi się wizerunek tego polityka propagowany przez media.
Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!