Środki poetyckie
DEFINICJA:
Środki poetyckie, zamiennie nazywane środkami stylistycznymi lub środkami artystycznego wyrazu to element języka (bądź zabieg językowy), najczęściej spotykany w literaturze, zarówno w prozie, jak i w poezji. Tego słowa, pary słów bądź zdania zdarza się także używać w mowie potocznej i mowie dnia codziennego. Utwory najbardziej zagęszczone owymi środkami znajdziemy w poezji.
FUNKCJA:
Główną funkcją środków poetyckich jest wzmocnienie danego przekazu autora, narratora, nadawcy bądź podmiotu lirycznego i wywołanie szeregu emocji u odbiorcy. Każdy środek ma nieco inną funkcję, o czym szerzej zostanie opisane poniżej. Środki stylistyczne kształtują wypowiedź ustną lub pisemną w określony sposób. Podkreślają ekspresję, ukazują kunszt literacki, uwypuklają i rozwijają wyobraźnię czytelnika oraz wpływają na odpowiednią interpretację. Autorzy w literaturze najczęściej używają środków poetyckich do opisywania uczuć, określenia danej rzeczywistości oraz pobudzenia wyobraźni odbiorcy tekstu. Środki stylistyczne nadają sugestywności i oryginalności przekazu ustnego bądź tekstowego.
RODZAJE ŚRODKÓW POETYCKICH I ICH PRZYKŁADY:
W języku polskim istnieje kilkadziesiąt środków stylistycznych, a każdy z nich ma inną funkcję. Oto przedstawienie i krótkie omówienie poszczególnych środków poetyckich wraz z przykładami. Na początku są te najczęściej używane i najbardziej znane środki stylistyczne i analogicznie, na końcu zestawienia uplasowały się te mniej popularne.
● EPITET: najczęściej jest to przymiotnik określający rzeczownik. Ukazuje cechę danej osoby, zwierzęcia, przedmiotu bądź zjawiska, pozwala wyrazić stosunek nadawcy wypowiedzi. Jest jednym z najczęściej używanych środków stylistycznych, zarówno w literaturze, jak i w mowie potocznej. Epitet wzbogaca wypowiedź i nadaje jej określony styl. Wyróżniamy epitet barokowy, metaforyczny, stały, złożony, tautologiczny, podmiotowy i przedmiotowy oraz epitet zdobiący.
Przykłady: „dziki mustang”, „zielona trawa”, „strachliwa myszka”, „brzydkie kaczątko”, „zły bandzior”, „wilczy apetyt”, „krótkie włosy”, „słodkie ciasto”, „ciemnoniebieskie niebo”, „piękny, słoneczny dzień”, „srebrzyste gwiazdy”, „słodki cukier”.
● PORÓWNANIE: jest to zestawienie ze sobą dwóch wyrazów, zjawisk lub osób, które mają jakąś wspólną cechę. Aby stworzyć porównanie, należy znaleźć analogię pomiędzy dwoma członami, które zestawiamy. Wyrazem łączącym najczęściej jest: „jak”, „jakby” „niczym”, „niby”, „na kształt”.
Przykłady: „pracowity jak mrówka”, „wysoki jak brzoza”, „gorąco jak w piecu”, „kobieta piękna niczym zachodzące słońce”, „uparty jak osioł”, „blady jak ściana”, „mądry niby sowa”, „dumny niczym paw”, „kolorowy niby tęcza”, „głodny jak wilk”, „czerwony jak burak”, „głupi jak but”.
● METAFORA (PRZENOŚNIA): jest to zestawienie wyrazów, które samodzielnie znaczą coś innego, ale połączone ze sobą nabierają innego, nowego znaczenia. Pierwotne wyrazy tracą więc swe znaczenie. Metafory nie należy pojmować dosłownie. Uczy ona myślenia abstrakcyjnego, niekiedy zaskakuje, ukazuje nowe skojarzenia. Połączone wyrazy tworzą związek frazeologiczny.
Przykłady: „serce z kamienia”, „oszczędzać czas”, „piorunujące spojrzenie”, „podzielę się wiadomością”, „uroda życia”, „czas do pieniądz”, „pójść po rozum do głowy”, „wpaść w depresję”.
Metaforą może też być dłuży tekst niż para wyrazów, na przykład baśń, mit, legenda, przypowieść lub anegdota.
● SYNONIM i ANTONIM: synonim (wyraz bliskoznaczny) oznacza wyraz bliski znaczeniowo pierwszemu, z którym został zestawiony. Antonim z kolei oznacza znaczenie przeciwne do zestawianego wyrazu. Synonim i antonim to zazwyczaj para połączonych ze sobą wyrazów.
Przykłady:
synonim dla wyrazu „piękny” to: „cudowny”, „śliczny”, „zachwycający”, „atrakcyjny”, „czarujący”.
antonim dla wyrazu „piękny” to: „brzydki”, „odpychający”, „nieurodziwy”.
„gruby” – „chudy”; „miękki” – „twardy”; „płytko” – „głęboko”.
● OŻYWIENIE (ANIMIZACJA): ten środek stylistyczny dzieli się na dwa rodzaje, które czasami mogą sprawić problemy w rozróżnieniu. Granica pomiędzy pojęciami zaciera się. Głównym celem, jak sama nazwa wskazuje, jest „ożywienie” przedmiotu martwego, bądź nadanie czemuś cech ludzkich lub cech osoby żyjącej. Podział animizacji:
◦ PERSONIFIKACJA (UOSOBIENIE): to przypisywanie przedmiotom martwym, zwierzętom i roślinom, abstrakcyjnym pojęciom lub zjawiskom przyrody cech i zachowań ludzkich. Wówczas rzeczy nieożywione mogą zachowywać się jak ludzie, bądź przejawiać jakieś cechy, które normalnie przypisalibyśmy wyłącznie człowiekowi. Personifikacja przedstawia coś w postaci człowieka.
Przykłady:
Personifikacją mogą być na przykład mówiące owoce i warzywa, zabawki dziecięce zachowujące się jak ludzie, ubierające się w ubrania zwierzęta, myślące pojazdy w dziecięcych bajkach, piosenkach itp. Postać Kota w butach to właśnie personifikacja, ponieważ myślał, mówił, zachowywał się jak człowiek.
◦ ANTROPOMORFIZACJA: jej definicja jest zbliżona do poprzedniczki, różnicą jest natomiast fakt, że nadajemy przedmiotowi nieożywionemu tylko niektóre cechy człowieka.
Przykłady: „kot myśli”, „niebo płacze deszczem”, „drzewo drżało ze strachu”, „pies pomyślał o obiedzie”, „wiatr szukał szczeliny w oknie”, „krowa zakochała się w byku”.
W tym przypadku dane zwierzę, roślina, przedmiot czy zjawisko nie przyjmuje całkowicie ludzkich zachowań, ale przejawia tylko niektóre bądź część z nich.
● ONOMATOPEJA (WYRAZ DŹWIĘKONAŚLADOWCZY): jak sama nazwa wskazuje, jest to naśladowanie dźwięków za pomocą środków językowych. Używana często przez małe dzieci, uczące się mówić, przez twórców komiksów i autorów prozy, którzy pragną wyrazić słownie dany dźwięk.
Przykłady: „kap kap”, „ciuch-ciuch”, „brum-brum”, „bęc”, „chrup”, „trzask”, „huk”, „szelest”, „szept”, „tup-tup”, „ćwir-ćwir”, „puk-puk”.
● NEOLOGIZM: jest to nowo utworzony wyraz lub zwrot, nazywający dane zjawisko, przedmiot, pojęcie bądź czynność. Wyróżniamy neologizmy obiegowe (przekazują informacje o jakimś elemencie otaczającej nas rzeczywistości, nazywają coś) i artystyczne (pisarze i poeci tworzą je na potrzebę własnego utworu, jest to przejaw inwencji twórczej).
Przykłady: „youtuberka”, „instagramerka”, „influencerka”, „parawaning”, „plażing”, „PLN-y”, „supergwiazda”, „cyberycerz”.
● OKSYMORON: tworzy się go przez zestawienie dwóch wyrazów lub wyrażeń o przeciwstawnym znaczeniu. Najczęściej składa się z rzeczownika i określającego go przymiotnika. Niektóre oksymorony wchodzą do powszechnego użycia, tracąc swoje paradoksalne, sprzeczne znaczenie i zaczynamy je używać bezwiednie.
Przykłady: „ciepłe lody”, „żywy trup”, „sucha woda”, „śpiesz się powoli”, „zimne ognie”, „wirtualna rzeczywistość”, „gorzkie szczęście”, „czarny śnieg”, „młoda staruszka”, „ciemność jasności”, „współczesna historia”, „piwo bezalkoholowe”, „głupie mądrości”, „żyjąc umieram”, „suchy ocean”.
● ZDROBNIENIE I ZGRUBIENIE: te dwa środki stylistyczne są podobne, ale dają całkowicie inny efekt. Zdrobnienie to wyraz utworzony za pomocą odpowiedniego przyrostka mający znaczenie w jakimś sensie pomniejszone. Najczęściej są charakterystyczne dla dzieci i tego, co ich dotyczy oraz mowy potocznej. Należy uważać, aby nie przesadzić z liczebnością używanych zdrobnień, gdyż nasza wypowiedź może stać się śmieszna. Zgrubienie z kolei to wyraz utworzony za pomocą odpowiedniego przyrostka, mający w jakimś sensie powiększone, wzmocnione znaczenie. Niekiedy obiera funkcję pejoratywną, negatywną.
Przykłady:
Zdrobnienia – „rączki”, „pieniążki”, „główka”, „wanienka”, „Martusia”, „kotek”, „krówka”, „usteczka”, „maluśki”, „Karolinka”, „bucik”, „mamusia”, „tatuś”, „ząbek”, „iskierki”, „podusia”, „tel
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie :(
Udało się! :) Na Twojej skrzynce mailowej znajduje się kod do aktywacji konta
";
lefonik”.
Zgrubienia – „cielsko”, „kocisko”, „jęzor”, „bucior”, „psisko”, „krówsko”, „Marycha”, „wiocha”, „babsko”, „starucha”, „Bacha”, „Krycha”.
● ALEGORIA: jest to motyw zawarty w dziele literackim – postać lub jakieś zdarzenie – które oprócz sensu pierwotnego otrzymuje dodatkowe, domyślne znaczenie. Alegoria przekazuje równocześnie treść dosłowną oraz abstrakcyjną. Alegoryczność jest pewnym rodzajem przenośni. Warto podkreślić, iż alegorii nie stawia się na równi z symbolem.
Przykłady: motyw jabłka, symbolu grzechu w Biblii; lis ukazujący ludzką cechę chytrości; Czterech jeźdźców Apokalipsy; Arka Przymierza.
● SYMBOL: określa ukrytą treść i sens, nieprzedstawioną wprost. Symbolem może być postać, zwierzę, wydarzenie, przedmiot, miejsce. Związany jest z czymś, co jest znane i utrwalone w oglądzie społecznym.
Przykłady: symbol mądrości to sowa; anioł symbolizuje czystość i niewinność; szatan to symbol zła; cierń to symbol trudu, cierpienia.
Dużą rolę w symbolice oznaczają kolory (na przykład czarny jako symbol żałoby), liczby (trzynastka – pechowa, siódemka – szczęśliwa).
● PYTANIE RETORYCZNE: jest to pytanie, na które nadawca nie oczekuje odpowiedzi. Ma skłonić natomiast czytelnika do myślenia i interpretowania danego zagadnienia, poruszanego w owym pytaniu. Jeśli odpowiedź na pytanie jest oczywista, również jest to pytanie retoryczne.
Przykłady: „Czy ja mówię niewyraźnie?”; „Ty się wczoraj urodziłaś, czy co?”; „Czy mój mały synek nie jest uroczy?”, „Głuchy jesteś?”.
● SYNEKDOCHA: jest to określenie zjawiska lub przedmiotu tylko poprzez nazwanie jego danej części, to znaczy używając synekdochy określamy całość czegoś tylko przez jego fragment, wycinek, część.
Przykłady: „morderczy sztylet”, „śmiertelnik”, „czworonóg”, „mieszkać pod jednym dachem”, „wiele gęb do wyżywienia”.
● APOSTROFA: jest to bezpośredni zwrot do osoby, przedmiotu, pojęcia lub zjawiska, który jest nacechowany patetyzmem lub uroczystym wydźwiękiem. Czasami dochodzi do personifikacji adresata apostrofy. Odmianą tego środka stylistycznego, która jest bardziej rozwinięta, jest inwokacja. Inwokacja zwraca się zazwyczaj do bóstwa, muzy.
Przykłady: ,,Litwo! Ojczyzno moja!”; „Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?”; „Hej, zatańcz, Warszawo, stolico! Hej, porusz, porusz się, stolico!”; „Młodości! dodaj mi skrzydła!”.
● POWTÓRZENIE: jest to prosty w użyciu i łatwy w rozpoznaniu zabieg polegający na wielokrotnym użyciu tego samego wyrazu (zespołu wyrazów, wersów lub zwrotek) w celu uzyskania podkreślenia znaczenia, zwiększenia ekspresji, bądź nadania rytmu.
Przykłady: „Zieleń, zieleń, wszędzie naokoło zieleń”; „ciągle pada i pada i pada”; „na gwiazdkę dostałem skarpetki, skarpetki i znów skarpetki”.
● WYLICZENIE (ENUMERACJA): środek stylistyczny polegający na wymienianiu kolejnych elementów połączonych ze sobą wspólną cechą. Charakterystyczny dla epoki baroku.
Przykłady: „wyglądała na szczęśliwą, zadowoloną”, „przyglądał się szaremu, popielatemu kotu”, „ten chłopiec jest zbyt chudy i szczupły”.
● HIPERBOLA: to przedstawienie jakiegoś zjawiska w sposób wyolbrzymiony, dzięki czemu otrzymuje on nowe, dosadniejsze znaczenie. Podobnie jak w przypadku metafory, nie należy jej rozumieć dosłownie. Celem hiperboli jest wyrażenie ekspresji wypowiedzi i podkreślenie jej.
Przykłady: „oszaleć ze szczęścia”, „płomienna miłość”, „olbrzymi błąd”, „do końca życia tego nie pojmę”, „czekam całą wieczność”, „milion kalorii”, „wylać morze łez”.
● PERYFRAZA (OMÓWIENIE): to rozszerzenie wypowiedzi, polegające na zastąpieniu zwykłego, prostego określenia innym – szerszym, rozbudowanym, często o charakterze metaforycznym. Używamy jej, aby osłabić jakiś przekaz, który staje się mniej dosadny. Peryfraza jest charakterystyczna dla stylu publicystycznego, służy jako środek urozmaicający zasób słowny.
Przykłady: zastąpienie słowa „więzienie” słowem „metalowe kraty”; „kobieta była niezbyt urodziwa”; „narkotyki” jako „biała śmierć”; „donosiciel” jako „gumowe ucho”.
● KOLOKWIALIZM: jest to pojedynczy wyraz lub grupa wyrazów, używany w mowie potocznej (w życiu codziennym), rzadziej w literaturze. Cechuje go brak dbałości o poprawność, doprowadzający do uchybienia stylistycznego. Autorzy z reguły unikają stosowania kolokwializmów, jednak czasem umieszczają je w swych utworach w celu nadania wydźwięku humorystycznego lub oddania realiów danej grupy społecznej i jej słownictwa.
Przykłady: „gadać”, „biadolić”, „syf”, „bajzel”, „mieć doła”, „walić prosto z mostu”, „rżnąć głupa”, „schrzanić coś”, „wciskać kit”.
● RETROSPEKCJA: (flashback, wspomnienie) najczęściej używana w utworze epickim. Oznacza przywołanie wcześniejszych wydarzeń przez bohatera lub bohaterów. Stosowana jest, aby zwolnić tempo akcji, uzupełnić wydarzenia, lepiej nakreślić daną postać i przedstawić jej przeszłość.
Przykłady: powieść pod tytułem „Zabić drozda”, autorstwa Harper Lee jest opowiedziana jest jako retrospekcja dla Scouta w wieku 6-9 lat z jej perspektywy jako dorosłego.
● ARCHAIZM: wyraz lub zwrot, który wyszedł z powszechnego użycia i jest uważany za przestarzały, niewspółczesny. Archaizmy znajdziemy w dawnych tekstach literackich oraz w Biblii.
Przykłady: „kajet”, „imć”, „waćpan”, „powiastka”, „mię”, „żem”, „azali”, „bowiem”, „gwoli”, „kmieć”, „kasztelan”, „jątrew”, „bałuch”, „blazony”, „karczma”, „momot”, „kmieć”, „jeno”.
PODZIAŁ:
Środki stylistyczne stosuje się na różnych poziomach języka: na poziomie brzmienia, słownictwa, składni zdania, a także tworzenia wyrazu. Niekiedy dany środek stylistyczny można zaliczyć do kilku grup jednocześnie.
Umownie można wyróżnić następujący podział:
▪ Fonetyczne środki stylistyczne – dotyczą brzmienia, czyli dźwięku (na przykład: onomatopeje, aliteracje, rytm i eufonie).
▪ Słowotwórcze środki stylistyczne – polegają na zestawieniu słów, które mają wspólne pochodzenie (na przykład: zdrobnienia i zgrubienia).
▪ Leksykalne środki stylistyczne – to nacechowane emocjonalnie słownictwo, które może być zaczerpnięte z gwary bądź z innych określonych obszarów językowych (na przykład: eufemizmy, archaizmy, neologizmy, hiperbole, peryfrazy).
▪ Składniowe środki stylistyczne – charakteryzują się specjalnymi konstrukcjami składniowymi w obszarze zdania. Oznacza to, że ich ostateczny kształt musi wpisywać się w normy danego środka poetyckiego (na przykład apostrofa, inwersja, przerzutnia, elipsa, wykrzyknienie).
▪ Semantyczne środki stylistyczne (zwane tropami) – są to zestawienia słów, które tworzą nowe znaczenia, utrwalone przez tradycję literacką (na przykład hiperbola, ironia, metafora, alegoria, symbol, personifikacja).
PODSUMOWANIE:
– Środki stylistyczne (poetyckie, środki artystycznego przekazu) najczęściej używane są przez twórców literatury i poezji. Często jednak posługujemy się nimi w mowie codziennej.
– Celem środków poetyckich jest wyrażenie emocji, rozbudzenie określonych emocji u odbiorcy tekstu/wypowiedzi, budowanie określonego klimatu i nastroju świata przedstawionego, pobudzenie wyobraźni u czytelnika.
– środki stylistyczne w języku polskim, ułożone alfabetycznie:
alegoria, aliteracja, aluzja literacka, amplifikacja, anafora, anakolut, animalizacja, animizacja, antonim, antropomorfizacja, antyteza, apostrofa, apozycja, archaizm, asyndeton, dialektyzacja, dźwiękonaśladownictwo, echolalia, elipsa, emfaza, enumeracja, epifora, epitet (barokowy, metaforyczny, stały, tautologiczny), eufemizm, eufonia, glosolalia, gradacja, groteska, hiperbola, homonimy, instrumentacja głoskowa, inwersja, inwokacja, ironia, kolokwializm, kontrast, lipogram, metafora, metonimia, neologizm, oksymoron, onomatopeja, ożywienie, paradoks, parafraza, paralelizm składniowy, parenteza, paronomazja, personifikacja, peryfraza, pleonazm, polisyndeton, porównanie, powtórzenie, przenośnia, przerzutnia, pytanie retoryczne, retrospekcja, rym, wykrzyknienie, zeugma.
Dodaj komentarz jako pierwszy!