Droga – Czesław Miłosz – Analiza i interpretacja

Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij Player materiału wideo na temat: Droga – Czesław Miłosz – Analiza i interpretacja, kliknij aby zobaczyć materiał i ucz się szybciej!
Opiekun merytoryczny: Marek Lepczak
Czytaj więcej

Kilka słów o autorze:
Czesław Miłosz urodził się 30 czerwca 1911 roku w Szetejniach i zmarł 14 sierpnia 2004 roku w Krakowie. Był wybitnym polskim poetą, a także eseistą, tłumaczem, prozaikiem, historykiem literatury oraz dyplomatą. Jego twórczość został przetłumaczona wokoło czterdziestu czterech krajach. W 1980 roku otrzymał literacką Nagrodę Nobla. Został pochowany w Krypcie Zasłużonych na Skałce znajdującej się w podziemiach bazyliki św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa w Krakowie. Wiele szkół w Polsce nosi imię Czesława Miłosza. Jego twórczość jest omawiana powszechnie na lekcjach języka polskiego.
Analiza i interpretacja utworu:
Wiersz pod tytułem „Droga” ma radosny nastrój i opowiada o powrocie dwójki rodzeństwa ze szkoły do domu.
Utwór został napisany prostym i zrozumiałym dla czytelnika językiem. Jest zbudowany z czterech strof. Każda z nich składa się również z czterech wersów. Pojawiają się w nich rymy regularne. Podmiot liryczny to narrator i obserwator, który się nie ujawnia. Bohaterem lirycznym są natomiast uczniowie wracający po lekcjach do domu.
Utwór rozpoczyna strofa:
„Tam, gdzie zielona ściele się dolina
I droga, trawą zarosła na poły,
Przez gaj dębowy, co kwitnąć zaczyna,
Dzieci wracają do domu ze szkoły.”Już z tego fragmentu wynika, że świat przedstawiony w utworze to obraz sielskiej wsi. Pojawia się tam gaj, droga porośnięta trawą i dolina. Wszystko to sprawia, że wyobrażamy sobie to miejsce jako spokojne i przepełnione energią natury. Właśnie tamtą okolicą wraca do domu rodzeństwo, o którym wspomina podmiot liryczny.
„W piórniku, który na wskos się otwiera,
Chrobocą kredki wśród okruchów bułki
I grosz miedziany, który każde zbiera
Na powitanie wiosennej kukułki.”Podmiot odnosi się w tej części do dzieci, a dokładniej do zawartości piórnika, który noszą ze sobą do szkoły. Wersy brzmią znajomo dla czytelników. Przykładem jes

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!