Opis Obrazu
Zamień czytanie na oglądanie!
Pisząc opis obrazu musimy pamiętać, że obowiązuje go kompozycja trójdzielna, oznacza to, iż dzieli się na trzy części: wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Teraz krótko opiszę każdą z tych części.
Wstęp zawiera wszystkie ogólne informacje na temat obrazu. W tej części musimy zawsze pamiętać, aby zanotować autora obrazu, technikę jego wykonania, wymiary dzieła, datę jego powstania oraz miejsce, w którym aktualnie się ono znajduje. Warto tutaj opisać również ciekawostki dotyczące obrazu lub wyjątkowe okoliczności związane z jego powstawaniem bądź jego interpretacją i analizą.
W rozwinięciu powinniśmy pamiętać o szczegółowym i dokładnym opisaniu obrazu, w taki sposób, aby ktoś, kto nigdy go nie widział, mógł bez problemu wyobrazić sobie konkretne dzieło malarskie. Co więcej, wszystkie elementy powinniśmy opisywać od prawej do lewej strony, ponieważ każdy człowieka spogląda na obrazy w taki właśnie sposób. W tej części opisu obrazu musimy pamiętać, aby zwrócić uwagę na to, co znajduje się na pierwszym planie, drugim itd. Powinniśmy opisywać konkretne elementy w odniesieniu do innych używając przyimków i wyrażeń przyimkowych, np.: obok, zza, przed, po lewej stronie, po prawej stronie, nad, pod, w głębi, między. Możemy napisać np. obok pola ze świeżo ściętym zbożem znajdował się gęsty las, na skraju którego stały dwie sarenki, żujące trawę. Należy stosować dużą ilość przymiotników, aby opis obrazu był bogaty i interesujący dla czytelnika, np. zamiast pisać „na wrzosowisku siedziały ptaki” lepiej opisać to dokładniej np. „na rozległym, fioletowym wrzosowisku, zajmującym centralną część dzieła, siedziały małe, kolorowe, skrzeczące ptaszki, poszukujące nasionek i robaczków”. W rozwinięciu należy również zwrócić szczególną uwagę na zastosowane przez malarza barwy, opisać je dokładnie oraz stwierdzić, czy dzieło utrzymane jest w ciepłej tonacji czy może w chłodnej. Powinniśmy zwracać uwagę nawet na najmniejsze szczegóły takie jak: ułożenie dłoni, delikatne uniesienie prawego kącika ust, kształt oczu, kąt padania cienia na postać lub martwą naturę, źródło światła. Możemy pokusić się również o opisanie nastroju, jaki na obrazie uzyskał artysta.
W rozwinięciu nie możemy unikać subiektywizmu, ponieważ musimy uwzględnić tutaj naszą opinię na temat obrazu. Powinniśmy zwrócić uwagę na to, co nas skłoniło do opisania właśnie tego dzieła, czy nam się podoba, a może wręcz przeciwnie, obraz wzbudza w nas odrazę czy irytację. Notujemy tutaj wszystkie nasze reakcje i emocje, wzbudzone w nas przez obraz. Swoją op
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!