Błędy gramatyczne
DEFINICJA:
Błędy gramatyczne to grupa wszelkich nieprawidłowości związanych z odmianą wyrazów, czyli fleksją (odmiana przez przypadki, liczby, rodzaje), zastosowanie niepoprawnej końcówki wyrazu bądź jego postaci oraz zdania zbudowane z niepoprawnym szykiem.
Dzielą się na dwie główne grupy:
– BŁĘDY FLEKSYJNE
– BŁĘDY SKŁADNIOWE
RODZAJE BŁĘDÓW GRAMATYCZNYCH:
1. Niewłaściwe stopniowanie przymiotników: stopniowanie przymiotników jest dość prostym procesem, który wykonujemy naturalnie. Dla małoletniego ucznia oraz obcokrajowca może być jednak problemowe. Wyróżniamy trzy stopnie: równy, wyższy i najwyższy. Stopień równy to podstawowa (nieodmieniona) forma przymiotnika.
Przykłady:
zły – gorszy – gorsiejszy = źle
zły – gorszy – najgorszy = dobrze
dobry – dobrzejszy – najdobrzejszy = źle
dobry – lepszy – najlepszy = dobrze
trudny – bardziej trudny – najbardziej trudny = źle
trudny – trudniejszy – najtrudniejszy = dobrze
mądry – bardziej mądry – najbardziej mądry = źle
mądry – mądrzejszy – najmądrzejszy = dobrze
2. Nieprawidłowa odmiana czasownika: kolejnym błędem gramatycznym, który może przysporzyć sporo trudności (na przykład obcokrajowcom) jest nieodpowiednia odmiana czasownika, bądź niedopasowanie go do podmiotu w zdaniu.
Przykłady:
„Kali być.” – źle
„Kali jest/był/będzie. – dobrze
Uczniowie nie rozumią nowego materiału z fizyki. – źle
Uczniowie nie rozumieją nowego materiału z fizyki. – dobrze
Dzieci lubieją czekoladę. – źle
Dzieci lubią czekoladę. – dobrze
Wziąść/Wyłanczać/Włanczać – źle
Wziąć/Wyłączać/Włączać – dobrze
Nienawidzieć. – źle
Nienawidzić. – dobrze
Lubieć. – źle
Lubić. – dobrze
W sobotę poszłem do kina na film. – źle
W sobotę poszedłem do kina na film. – dobrze
Ekrany i ich światło źle oddziaływują na nasze oczy. – źle
Ekrany i ich światło źle oddziałują na nasze oczy. – dobrze
3. Wyrazy odmienne i nieodmienne: istnieje pewna grupa wyrazów, które się nie odmieniają i zawsze mają taką samą postać, nie tworzymy liczby mnogiej, ani nie odmieniamy ich przez przypadki. Analogicznie, są też wyrazy, które powinny być poddane odmianie.
Przykłady:
Kupiłam w markecie trzy dojrzałe kiwiaki. – źle
Kupiłam w markecie trzy dojrzałe kiwi. – dobrze
Wczoraj robiłam ciasto i chyba dodałam za dużo kakała. – źle
Wczoraj robiłam ciasto i chyba dodałam za dużo kakao. – dobrze
Eskimosi mieszkają w iglach. – źle
Eskimosi mieszkają w igloo. – dobrze
Nie znam loga tej marki odzieżowej. – źle
Nie znam logo tej marki odzieżowej. – dobrze
Ten ksiądz jest niby gurem dla społeczności w niego wierzącej. – źle
Ten ksiądz jest jak guru dla społeczności w niego wierzącej. – dobrze
Zjadłam pyszną sałatkę z awokadem. – źle
Zjadłam pyszną sałatkę z awokado. – dobrze
Piotrek trzyma w terrariumie wielkiego pająka! – źle
Piotrek trzyma w terrarium wielkiego pająka! – dobrze
Byłam wczoraj w studio nagraniowym. – źle
Byłam wczoraj w studiu nagraniowym. – dobrze
Kasia poszła na spacer z Piotrkiem Nowak. – źle
Kasia poszła na spacer z Piotrkiem Nowakiem. – dobrze
Słucham ulubionego radio. – źle
Słucham ulubionego radia. – dobrze
4. Błędna odmiana nazw własnych: niewłaściwa odmiana nazwisk, nazw geograficznych oraz innych nazw własnych, które podlegają deklinacji (jak każdy inny rzeczownik), jest rażącym błędem.
Przykłady:
Moi dziadkowie pojadą na wycieczkę do Kwidzynia. – źle
Moi dziadkowie pojadą na wycieczkę do Kwidzyna. – dobrze
Tydzień temu, na lekcji omawialiśmy książkę „Zemstę” Aleksandra Fredro. – źle
Tydzień temu, na lekcji omawialiśmy książkę „Zemsta” Aleksandra Fredry. – dobrze
Moja ciocia bardzo lubi obrazy Jana Matejko. – źle
Moja ciocia bardzo lubi obrazy Jana Matejki. – dobrze
Pradziadek pochodził z Kołobrzega. – źle
Pradziadek pochodził z Kołobrzegu. – dobrze
Urodziłam się na Węgrach. – źle
Urodziłam się na Węgrzech. – dobrze
5. Błędy składniowe: najczęstsze błędy to te dotyczące związku zgody, rządu i przynależności; błędy w szyku zdania, niepoprawne użycie imiesłowowych równoważników zdania i niepoprawne użycie skrótów.
Przykłady:
Mieszkam na ulicy Adama Mickiewicza. – źle
Mieszkam przy ulicy Adama Mickiewicza. – dobrze
Kasia uczy się lepiej w porównaniu do Piotrka. – źle
Kasia uczy się lepiej w porównaniu z Piotrkiem. – dobrze
Piotrek to uczeń dobrze uczący się. – źle
Piotrek to uczeń dobrze się uczący. – dobrze
Odpowiem na zadane twoje pytanie. – źle
Odpowiem na twoje zadane pytanie. – dobrze
Używam tylko wegańskie kosmetyki. – źle
Używam tylko wegańskich kosmetyków. – dobrze
6. Błędy fleksyjne: nadawanie rzeczownikom niepoprawnego rodzaju; niepoprawna odmiana zaimka; niewłaściwe zastosowanie formy deklinacyjnej; błędna końcówka fleksyjna.
Przykłady:
Ten pomarańcz. – źle
Ta pomarańcza. – dobrze
Po jeziorze pływa łabądź ze swymi dziećmi. – źle
Po jeziorze pływa łabędź ze swymi dziećmi. – dobrze
Tą książkę, torbę, kuchnię, nagrodę… – źle
Tę książkę, torbę, kuchnię, nagrodę… – dobrze
Gospodynia zrobiła dziś pyszną zupę pomidorową. – źle
Gospodyni zrobiła dziś pyszną zupę pomidorową. – dobrze
Dziękuję, że mnie pomogłeś w zadaniu matematycznym. – źle
Dziękuję, że mi pomogłeś w zadaniu matematycznym. – dobrze
W wakacje byłem z moimi przyjacielami na wycieczce rowerowej. – źle
W wakacje byłem z moimi przyjaciółmi na wycieczce rowerowej. – dobrze
W parku urwała się gałęź i spadła na ziemię. – źle
W parku urwała się gałąź i spadła na ziemię. – dobrze
Kwiaty wypełniały wszystkie pola wokół, aż po widnokręg! – źle
Kwiaty wypełniały wszystkie pola wokół, aż po widnokrąg! – dobrze
Dałam jeść błąkającemu się po okolicy psowi, a on za mną poszedł do domu. – źle
Dałam jeść błąkającemu się po okolicy psu, a on za mną poszedł do domu. – dobrze
Wiele mieszkańców wsi wybrało się w niedzielę do Kościoła. – źle
Wielu mieszkańców wsi wybrało się w niedzielę do Kościoła. – dobrze
Spóźniłem się na pociąga. – źle
Spóźniłem się na pociąg. – dobrze
Dlaczego nie kupiłeś mioda? – źle
Dlaczego nie kupiłeś modiu? – dobrze
Przeczytałem legendę o kwiacie paproci. – źle
Przeczytałem legendę o kwiecie paproci. – dobrze
Potrzebuję dużo koców, które zaniosę do schroniska. – źle
Potrzebuję dużo koców, które zaniosę do schroniska. – dobrze
Szliśmy w kondukcie z dwoma księdzami. – źle
Szliśmy w kondukcie z dwoma księżmi. – dobrze
Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!