🎓 Poznaj Panda Genius – Twojego edukacyjnego superbohatera! https://panda.pandagenius.com/

Błędy gramatyczne

DEFINICJA:
Błędy gramatyczne to grupa wszelkich nieprawidłowości związanych z odmianą wyrazów, czyli fleksją (odmiana przez przypadki, liczby, rodzaje), zastosowanie niepoprawnej końcówki wyrazu bądź jego postaci oraz zdania zbudowane z niepoprawnym szykiem.

Dzielą się na dwie główne grupy:
– BŁĘDY FLEKSYJNE
– BŁĘDY SKŁADNIOWE

RODZAJE BŁĘDÓW GRAMATYCZNYCH:

1. Niewłaściwe stopniowanie przymiotników: stopniowanie przymiotników jest dość prostym procesem, który wykonujemy naturalnie. Dla małoletniego ucznia oraz obcokrajowca może być jednak problemowe. Wyróżniamy trzy stopnie: równy, wyższy i najwyższy. Stopień równy to podstawowa (nieodmieniona) forma przymiotnika.

Przykłady:
zły – gorszy – gorsiejszy = źle
zły – gorszy – najgorszy = dobrze

dobry – dobrzejszy – najdobrzejszy = źle
dobry – lepszy – najlepszy = dobrze

trudny – bardziej trudny – najbardziej trudny = źle
trudny – trudniejszy – najtrudniejszy = dobrze

mądry – bardziej mądry – najbardziej mądry = źle
mądry – mądrzejszy – najmądrzejszy = dobrze

2. Nieprawidłowa odmiana czasownika: kolejnym błędem gramatycznym, który może przysporzyć sporo trudności (na przykład obcokrajowcom) jest nieodpowiednia odmiana czasownika, bądź niedopasowanie go do podmiotu w zdaniu.

Przykłady:
„Kali być.” – źle
„Kali jest/był/będzie. – dobrze

Uczniowie nie rozumią nowego materiału z fizyki. – źle
Uczniowie nie rozumieją nowego materiału z fizyki. – dobrze

Dzieci lubieją czekoladę. – źle
Dzieci lubią czekoladę. – dobrze

Wziąść/Wyłanczać/Włanczać – źle
Wziąć/Wyłączać/Włączać – dobrze

Nienawidzieć. – źle
Nienawidzić. – dobrze

Lubieć. – źle
Lubić. – dobrze

W sobotę poszłem do kina na film. – źle
W sobotę poszedłem do kina na film. – dobrze

Ekrany i ich światło źle oddziaływują na nasze oczy. – źle
Ekrany i ich światło źle oddziałują na nasze oczy. – dobrze

3. Wyrazy odmienne i nieodmienne: istnieje pewna grupa wyrazów, które się nie odmieniają i zawsze mają taką samą postać, nie tworzymy liczby mnogiej, ani nie odmieniamy ich przez przypadki. Analogicznie, są też wyrazy, które powinny być poddane odmianie.

Przykłady:
Kupiłam w markecie trzy dojrzałe kiwiaki. – źle
Kupiłam w markecie trzy dojrzałe kiwi. – dobrze

Wczoraj robiłam ciasto i chyba dodałam za dużo kakała. – źle
Wczoraj robiłam ciasto i chyba dodałam za dużo kakao. – dobrze

Eskimosi mieszkają w iglach. – źle
Eskimosi mieszkają w igloo. – dobrze

Nie znam loga tej marki odzieżowej. – źle
Nie znam logo tej marki odzieżowej. – dobrze

Ten ksiądz jest niby gurem dla społeczności w niego wierzącej. – źle
Ten ksiądz jest jak guru dla społeczności w niego wierzącej. – dobrze

Zjadłam pyszną sałatkę z awokadem. – źle
Zjadłam pyszną sałatkę z awokado. – dobrze

Piotrek trzyma w terrariumie wielkiego pająka! – źle
Piotrek trzyma w terrarium wielkiego pająka! – dobrze

Byłam wczoraj w studio nagraniowym. – źle
Byłam wczoraj w studiu nagraniowym. – dobrze

Kasia poszła na spacer z Piotrkiem Nowak. – źle
Kasia poszła na spacer z Piotrkiem Nowakiem. – dobrze

Słucham ulubionego radio. – źle
Słucham ulubionego radia. – dobrze

4. Błędna odmiana nazw własnych: niewłaściwa odmiana nazwisk, nazw geograficznych oraz innych nazw własnych, które podlegają deklinacji (jak każdy inny rzeczownik), jest rażącym błędem.

Przykłady:
Moi dziadkowie pojadą na wycieczkę do Kwidzynia. – źle
Moi dziadkowie pojadą na wycieczkę do Kwidzyna. – dobrze

Tydzień temu, na lekcji omawialiśmy książkę „Zemstę” Aleksandra Fredro. – źle
Tydzień temu, na lekcji omawialiśmy książkę „Zemsta” Aleksandra Fredry. – dobrze

Moja ciocia bardzo lubi obrazy Jana Matejko. – źle
Moja ciocia bardzo lubi obrazy Jana Matejki. – dobrze

Pradziadek pochodził z Kołobrzega. – źle
Pradziadek pochodził z Kołobrzegu. – dobrze

Urodziłam się na Węgrach. – źle
Urodziłam się na Węgrzech. – dobrze

5. Błędy składniowe: najczęstsze błędy to te dotyczące związku zgody, rządu i przynależności; błędy w szyku zdania, niepoprawne użycie imiesłowowych równoważników zdania i niepoprawne użycie skrótów.

Przykłady:
Mieszkam na ulicy Adama Mickiewicza. – źle
Mieszkam przy ulicy Adama Mickiewicza. – dobrze

Kasia uczy się lepiej w porównaniu do Piotrka. – źle
Kasia uczy się lepiej w porównaniu z Piotrkiem. – dobrze

Piotrek to uczeń dobrze uczący się. – źle
Piotrek to uczeń dobrze się uczący. – dobrze

Odpowiem na zadane twoje pytanie. – źle
Odpowiem na twoje zadane pytanie. – dobrze

Używam tylko wegańskie kosmetyki. – źle
Używam tylko wegańskich kosmetyków. – dobrze

6. Błędy fleksyjne: nadawanie rzeczownikom niepoprawnego rodzaju; niepoprawna odmiana zaimka; niewłaściwe zastosowanie formy deklinacyjnej; błędna końcówka fleksyjna.

Przykłady:
Ten pomarańcz. – źle
Ta pomarańcza. – dobrze

Po jeziorze pływa łabądź ze swymi dziećmi. – źle
Po jeziorze pływa łabędź ze swymi dziećmi. – dobrze

Tą książkę, torbę, kuchnię, nagrodę… – źle
Tę książkę, torbę, kuchnię, nagrodę… – dobrze

Gospodynia zrobiła dziś pyszną zupę pomidorową. – źle
Gospodyni zrobiła dziś pyszną zupę pomidorową. – dobrze

Dziękuję, że mnie pomogłeś w zadaniu matematycznym. – źle
Dziękuję, że mi pomogłeś w zadaniu matematycznym. – dobrze

W wakacje byłem z moimi przyjacielami na wycieczce rowerowej. – źle
W wakacje byłem z moimi przyjaciółmi na wycieczce rowerowej. – dobrze

W parku urwała się gałęź i spadła na ziemię. – źle
W parku urwała się gałąź i spadła na ziemię. – dobrze

Kwiaty wypełniały wszystkie pola wokół, aż po widnokręg! – źle
Kwiaty wypełniały wszystkie pola wokół, aż po widnokrąg! – dobrze

Dałam jeść błąkającemu się po okolicy psowi, a on za mną poszedł do domu. – źle
Dałam jeść błąkającemu się po okolicy psu, a on za mną poszedł do domu. – dobrze

Wiele mieszkańców wsi wybrało się w niedzielę do Kościoła. – źle
Wielu mieszkańców wsi wybrało się w niedzielę do Kościoła. – dobrze

Spóźniłem się na pociąga. – źle
Spóźniłem się na pociąg. – dobrze

Dlaczego nie kupiłeś mioda? – źle
Dlaczego nie kupiłeś modiu? – dobrze

Przeczytałem legendę o kwiacie paproci. – źle
Przeczytałem legendę o kwiecie paproci. – dobrze

Potrzebuję dużo koców, które zaniosę do schroniska. – źle
Potrzebuję dużo koców, które zaniosę do schroniska. – dobrze

Szliśmy w kondukcie z dwoma księdzami. – źle
Szliśmy w kondukcie z dwoma księżmi. – dobrze

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!