Błędy interpunkcyjne
Czym jest błąd interpunkcyjny?
Błąd interpunkcyjny jest błędem, który polega na niewłaściwym użyciu lub pominięciu jednego z dziesięciu znanych nam znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, średnika, dwukropka, myślnika, nawiasu, cudzysłowu, wielokropka, wykrzyknika czy pytajnika. Zazwyczaj po prostu zapominamy przecinka, bądź umieszczamy go w złym miejscu.
Skupię się na najczęstszych błędach, jakie uczniowie popełniają podczas pisania wypracowań. Postaram się wszystko wytłumaczyć w najbardziej zrozumiały sposób przy użyciu wielu przykładów.
Do najczęstszych błędów interpunkcyjnych możemy zaliczyć:
1. Brak konkretnego znaku interpunkcyjnego np.:
– Babcia [brak przecinka] Zosia i ja jedziemy do zoo. – brak przecinka pomiędzy wyrazami „babcia” i „Zosia” sugeruje, że starsza pani miała tak na imię, więc jeśli chodziło o to, że na wycieczkę pojechały nie dwie, a trzy osoby, to jest to rażący błąd interpunkcyjny.
– Monika, która nienawidzi ćwiczyć [brak przecinka] dzisiaj wyszła pobiegać na świeżym powietrzu.
– Monika powiedziała: To nie jest takie łatwe! – brak cudzysłowu, w którym powinna się znaleźć cytowana wypowiedź Moniki.
2. Pominięcie pierwszego przecinka w zdaniach złożonych podrzędnie z częścią składową z wyrażeniem wplecionym np.:
– Mama [brak przecinka] która oglądała dzisiaj swój ulubiony film, wreszcie odpoczęła.
3. Pominięcie przecinka przed spójnikami (np. ale, lecz, dlatego, czyli, to znaczy, więc, itp.) w przypadku zdania złożonego współrzędnie np.:
– Ania chciała jechać na wakacje do cioci [brak przecinka] lecz nie mogła.
– Bartek nie chciał ze mną rozmawiać [brak przecinka] czyli się obraził.
4. Postawienie przecinka przed spójnikami (np. oraz, i, ani, albo, ni, itp.) np.:
– Mama [zbędny przecinek] i ja poszłyśmy do kina.
– Nie mogę wybrać [zbędny przecinek] ani tego, ani tamtego.
– Ania [zbędny przecinek] oraz Karolina pojechały nad morze.
5. Nadmiar konkretnego znaku interpunkcyjnego np.
– Pomimo [zbędny przecinek] że spacer był długi, bardzo mi się podobał.
– Mimo [zbędny przecinek] iż to był spokojny dzień, czułem pewien niepokój.
– Ania jest piosenkarką [zbędne wykrzyknienie] Bardzo lubi śpiewać [zbędne wykrzyknienie] Zawsze robi to najlepiej jak potrafi [zbędne wykrzyknienie] – zbyt dużo wykrzyknień może sprawić, że nasze zdania oznajmiające będą brzmiały jak rozkaz, wszystko stanie się nie przejrzyste.
6. Użycie niewłaściwych znaków interpunkcyjnych, np.
– Nie wiem. Ale to nie moja wina. – błędem jest rozdzielenie kropką części składowych zdania złożonego. Wypowiedź ta powinna wyglądać w następujący sposób: Nie wiem, ale to nie moja wina.
– Wszystko zdarzyło się tak szybko, najpierw nadjechał samochód z naprzeciwka, później od prawej strony, na koniec widziałam jeszcze rowerzystę jadącego w naszą stronę, nie wiem, co się stało, ale wyleciałam z drogi, mój samochód się nie zatrzymał. – nieoddzielanie od siebie zdań kropkami, tylko przecinkami wprowadza chaos i takiej wypowiedzi nie da się w żaden normalny sposób ani przeczytać, ani zrozumieć. Lepiej tworzyć prostsze zdania i pamiętać o poprawnej interpunkcji.
7. Brak kropki w skrócie, który tego wymaga np.:
– np [brak kropki], cdn [brak kropki], s [brak kropki], t [brak kropki]
8. Postawienie po skrócie kropki, kiedy nie powinniśmy tego robić np.:
– mgr [zbędna kropka], dr [zbędna kropka], gr [zbędna kropka], m [zbędna kropka]
9. Brak dwukropka, kiedy chcemy podać tytuł książki, termin itp. Tylko, jeśli nie były już wcześniej wyróżnione np.: kursywą.
– Powieści Rowling [brak dwukropka] „Harry Potter i Kamień Filozoficzny”, „Harry Potter i Komnata Tajemnic” oraz „Harry Potter i Książę Półkrwi”, to moje ulubione książki.
10. Pomijanie przecinka w wyliczeniu np.:
– Polacy [brak przecinka] Niemcy [brak przecinka] Francuzi [brak przecinka] Ukraińcy są Europejczykami.
– Jabłko [brak przecinka] gruszka [brak przecinka] kaki [brak przecinka] winogrono [brak przecinka] są moimi ulubionymi owocami.
11. Pominięcie cudzysłowu przy cytowaniu czyichś słów np.:
– Zgredek powiedział [brak cudzysłowu] Zgredek dostał skarpetę [brak cudzysłowu].
12. Nie zastosowanie myślnika, który miałby oddzielić wtrąconą wypowiedź np.
– Dobrze mówisz [brak przecinka] przepraszam [brak przecinka] muszę wyjść do toalety.
– Kościół [brak przecinka] ten w centrum miast [brak przecinka] niedawno okradziono.
13. Pominięcie spójnika przy jego powtórzeniu np.:
– Ania kupiła sukienkę i szorty [brak przecinka] i bluzę.
– Antek odrobił dzisiaj lekcje i odkurzył pokój [brak przecinka] i umysł naczynia.
14. Pominięcie drugiego przecinka w wypowiedzi z wrażeniem wtrąconym np.:
– Samochód, który koło mnie przejechał [brak przecinka] po chwili się zepsuł.
– Lisek, który biegał w lesie [brak przecinka] wreszcie odnalazł przyjaciela sowę.
15. Pomijanie kropek w inicjałach np.:
– J K Rowling (powinno być J. K. Rowling)
– A M Nowak (powinno być: A. M. Nowak). 16. Niepoprawny zapis skrótów liczby mnogiej np.:- s. s. – poprawna wersja to: ss. (synowie)- o. o. – poprana wersja to oo. (ojcowie)
Oczywiście błędów interpunkcyjnych jest jeszcze więcej, ale te wydają mi się najbardziej radykalne i najczęściej pojawiające się w pisanych referatach czy rozprawkach. Warto na nie rzucić okiem.
Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!