Jak napisać reklamację
Reklamacja to zazwyczaj pisemne zwrócenie się do sprzedawcy, dostawcy, producenta lub wykonawcy usługi w związku z ujawnionymi wadami zakupionego towaru lub niepoprawnie wykonanej usługi. To forma skargi i zażalenia, z żądaniem usunięcia wady, wymiany bądź naprawy. Reklamację możemy złożyć na podstawie:
– przepisów prawa (tak zwanej rękojmi), jeśli towar jest niezgodny z umową, kierujemy ją do sprzedawcy.
– gwarancji producenta, jaka sama nazwa wskazuje, kierujemy ją do producenta, jeśli udzielił uprzednio takiej gwarancji na dany towar.
Istotne jest, aby przed złożeniem reklamacji zostawić jedną kopię również dla siebie. Należy również załączyć dowód zakupu: paragon, bądź fakturę. Przed złożeniem reklamacji, warto zapoznać się z prawami i uprawnieniami konsumenta.
W poprawnie napisanej reklamacji powinny się znaleźć następujące elementy:
– miejscowość i bieżąca data
– dane nadawcy (czyli tego, kto składa reklamację)
– dane adresata (odbiorca: sklep/producent/dostawca usługi, itp.)
– numer zamówienia/numer faktury
– dokładna data zakupu/wykonanej usługi
– powód złożenia reklamacji (opisujemy wadę lub niezgodność z umową)
– prośba o pozytywne rozpatrzenie reklamacji
– odręczny podpis (w przypadku e-maila można pominąć, gdyż nasze dane umieszczone są już wyżej)
– opcjonalnie dodajemy załączniki w formie plików i zdjęć
Ważne jest dokładne opisanie wady, uszkodzenia czy usterki, można załączyć zdjęcia, które będą dowodem w sprawie. Opisujemy nasze zastrzeżenia, niezgodność z oczekiwaniami czy błędnym opisem produktu. Im większa szczegółowość, tym lepiej. Składając reklamację, kupujący uzyskuje prawo do naprawy/wymiany produktu na nowy, a także zwrotu kosztów poniesionych w związku z zakupem. Ostatnia opcja jest wariantem ostatecznym dla sprzedającego lub dla producenta.
Poniżej zamieszczam przykładowy wzór treści reklamacji:
Niniejszym zawiadamiam, iż zakupiony przeze mnie w dniu (wstawić datę) towar jest wadliwy. Wada polega na (dokładny opis wady). Z uwagi na powyższe, na podstawie ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny żądam:
• wymiany towaru na nowy (art. 561 § 1)
• nieodpłatnej naprawy towaru (art. 561 § 1)
• odstępuję od umowy i proszę o zwrot ceny towaru na konto (numer konta) (art. 560 § 1)
Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!