Klasyfikacja błędów językowych
Chyba nie ma nic bardziej denerwującego od tekstów z serią najróżniejszych błędów językowych, stylistycznych itd. Żeby ułatwić nam rozróżnianie takowych błędów, stworzona została klasyfikacja owych błędów. Notatki mogą już być trochę przestarzałe, ale myślę, że najważniejsze elementy będą zawarte.
1. Błędy ortograficzne:
Błędy pojawiające się najczęściej i tu nie ma w ogóle o czym dyskutować, wśród nich wyróżniamy:
– błędną pisownię końcówek czy też wyrazów z ch lub h, ó lub u itd. prawdziwa zmora nauczycieli czy edytorów tekstów, kiedy do zostania kolejnym Tolkienem aspirują zawodnicy, którzy o poprawnej ortografii wiedzą mniej więcej tyle, co ja o mistrzostwach świata w szydełkowaniu,
– błędne stosowanie małej i wielkiej litery, najczęściej w odniesieniu do pisania od małej litery nazw własnych: andrzej, londyn, giewont;
– błędy w używaniu kropek w skrótach – jeżeli skracamy wyraz do pierwszej i ostatniej litery, to kropki nie stawiamy:
doktor -> dr
magister -> mgr
numer -> nr
To są najczęściej popełniane błędy, jeżeli chodzi o klasyfikacje błędów ortograficznych.
2. Błędy fonetyczne – jak sama nazwa wskazuje, tutaj skupiamy się głównie na barwie wymowy, najbardziej ubóstwiam to, co jest na samym szczycie:
– błędne wymawianie głosek dźwięcznych ą,ę, wiemy doskonale jak to brzmi. „POLSKA GUROM” można jeszcze potraktować w formie mema, ale jeżeli ktoś mówi „Bendem dzisiaj przed dwudziestom w domu” to nie ukrywam, że nóż mi się w kieszeni otwiera,
– niestaranna wymowa poszczególnych wyrazów, szczególnie tych, które są pisane inaczej i wymawiane inaczej, np. puenta, często jednak czytamy jako płenta, albo sześćset, a czytamy jako szejset, co już jest w ogóle hitem sezonu.
– błąd w tempie wypowiedzi, często mamy tak, że chcemy się dłużej wypowiedzieć, i zatniemy się przy jakimś przecinku i nie możemy dalej ruszyć, albo jesteśmy podnieceni czymś o czym chcemy opowiedzieć i używamy kropki w co trzecim słowie, to mimo wszystko także jest odbierane jako błąd fonetyczny, starajcie się aby nawet jeżeli wypowiedź jest dłuższa, to umieć postawić fonetycznie przecinek czy kropkę tam gdzie ją należy postawić.
3. Błędy interpunkcyjne – tak naprawdę drugie w kolejności błędy jakie popełniamy, i szczerze mówiąc zapomniałem o nich, na szczęście szybko naprawiamy błąd, jakie najczęściej błędy są przez nas popełniane:
– problem ze stawianiem przecinków, a konkretnie ostatnio mamy trend, z jednej strony dobry z drugiej jednak nie, że zaczynamy stawiać za dużo przecinków, kiedyś mieliśmy tendencję do tego, by nie stawiać ich praktycznie w ogóle, teraz ich zdecydowanie nadużywamy, przykładem niech będzie takie zdanie:
„Poszliśmy z kuzynem, na mecz naszej drużyny, w jej trakcie, doszło do bójki, kiboli.”
Mamy aż 4 użyte przecinki, a tak naprawdę wystarczyło tutaj użyć przecinka tylko przed literą „w”, reszta zdania nie wymaga użycia przecinka, ewentualnie po słowie drużyny, mogliśmy użyć kropki i rozpocząć nowe zdanie. Ale ilość przecinków jest zdecydowanie za duża.
Odwróćmy teraz sytuację i nie użyjmy przecinka w ogóle:
„Byliśmy na spacerze całą rodziną jednak pogoda w pewnym momencie się popsuła co sprawiło że nie mogliśmy już dłużej spacerować.”
Nie da się ukryć, że nawet jeżeli nie jest to zdanie z 543 słowami, to ciężko się czyta bez wstawienia przecinka przed „że” i „co”.
– niepoprawne użycie interpunkcji, najczęściej dotyczy to używania myślnika lub łącznika, którego niesłusznie wielu używa jako jednego znaku, a to są dwa zupełnie inne znaki, łącznik jest czymś co, jak sama nazwa mówi, ma łączyć, z kolei myślnika czyli dłuższej kreski będziemy używać, kiedy prowadzimy jakieś monologi, albo kiedy w trakcie naszego zdania włącza się narrator albo inny bohater, wtedy jego słowa oddzielamy takim myślnikiem inaczej zwanym pauzą.
4. Błędy fleksyjne – najkrócej mówiąc jest to potoczne zjadanie literek w wyrazach czy też niepoprawna odmiana wyrazów czy nazw miast, także ogromna zmora naszych czasów:
– zjadanie końcówek, mówimy o tym potocznie, a to najkrócej mówiąc źle dobry rodzaj rzeczownika, np kontrol, gryz (zamiast gryzł) itd. to jest takie potoczne trochę w stylu dzisiejszego polenglish, no ale jednak formalnie będziemy musieli to nazwać błędem,
– błędne odmienianie wyrazu, którego nie da się odmienić, tutaj głównie będziemy mówić o nazwach miejscowości: Bochum, Oslo, Euskirchen, staramy się na siłę bawić w odmianę, a nie ma czegoś takiego jak Osla, czy Bochuma,
5. Błędy składniowe – brak odmiany przez osoby czy przez przypadki, czy w ogóle pomieszanie z poplątaniem jeżeli chodzi o składnię zdania, to nazwiemy błędem składniowym.
6. Błędy leksykalne – najczęściej popełniane:
– złe użycie słowa w zdaniu (np. Moi rodzice byli dla siebie jak najlepsze konie) – jeżeli już chcemy tak użyć określenia, to poprawnie powinno być, albo „najlepsi przyjaciele” albo „jak Łyse konie” ale wtedy także zdanie powinno wtedy być inaczej zbudowane,
– używanie zapożyczeń, czyli coś, co mnie najbardziej wkurza, bo to te najsłynniejsze obecnie polenglisze, ja naprawdę rozumiem, że ktoś chce się albo dowartościować, znaleźć atencję, czy nie wiem co, ale jeżeli czytam takie zdanie „Dzisiaj był beautiful day i czuje się tak so happy dziewczyna, że o cute. To chyba boy na całe life”, no to nie wiem gdzie się zgubiliśmy jako cywilizacja.
7. Błędy stylistyczne – ostatnia sklasyfikowana forma błędu, tu już najkrócej można powiedzieć, że zaliczamy do nich:
– błędne formy językowe, nieadekwatne do tekstu, czy pracy, listu, który sporządzamy, często popełniamy je przy podaniach, czy listach motywacyjnych, kiedy zamiast używać dosyć bogatego języka to bawimy się w jakieś uproszczenia, które nie są odbierane zbyt dobrze,
– zbytnia rozległość tekstu,
– nadmierne używanie metafor, co innego użyć jakiegoś ciekawego tekstu w środku zdania, ale jeżeli z poważnej pracy zaczynamy robić festiwal błyskotek i tego kiedy użyjemy barwniejszego tekstu, to niestety wystawiamy się raczej na śmieszność.
Tak prezentuje się lista najczęściej popełnianych błędów, które są uwzględnione w klasyfikacji błędów językowych.
PS. Pewnie sam ich tu popełniłem z kilkanaście, więc na podstawie analizy tego tekstu sami możecie sobie popracować nad ich wykazaniem. 🙂
Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!