Błędy gramatyczne

Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij Player materiału wideo na temat: Błędy gramatyczne, kliknij aby zobaczyć materiał i ucz się szybciej!
Opiekun merytoryczny: Marek Lepczak
Czytaj więcej

DEFINICJA:
Błędy gramatyczne to grupa wszelkich nieprawidłowości związanych z odmianą wyrazów, czyli fleksją (odmiana przez przypadki, liczby, rodzaje), zastosowanie niepoprawnej końcówki wyrazu bądź jego postaci oraz zdania zbudowane z niepoprawnym szykiem.

Dzielą się na dwie główne grupy:
– BŁĘDY FLEKSYJNE
– BŁĘDY SKŁADNIOWE

RODZAJE BŁĘDÓW GRAMATYCZNYCH:

1. Niewłaściwe stopniowanie przymiotników: stopniowanie przymiotników jest dość prostym procesem, który wykonujemy naturalnie. Dla małoletniego ucznia oraz obcokrajowca może być jednak problemowe. Wyróżniamy trzy stopnie: równy, wyższy i najwyższy. Stopień równy to podstawowa (nieodmieniona) forma przymiotnika.

Przykłady:
zły – gorszy – gorsiejszy = źle
zły – gorszy – najgorszy = dobrze

dobry – dobrzejszy – najdobrzejszy = źle
dobry – lepszy – najlepszy = dobrze

trudny – bardziej trudny – najbardziej trudny = źle
trudny – trudniejszy – najtrudniejszy = dobrze

mądry – bardziej mądry – najbardziej mądry = źle
mądry – mądrzejszy – najmądrzejszy = dobrze

2. Nieprawidłowa odmiana czasownika: kolejnym błędem gramatycznym, który może przysporzyć sporo trudności (na przykład obcokrajowcom) jest nieodpowiednia odmiana czasownika, bądź niedopasowanie go do podmiotu w zdaniu.

Przykłady:
„Kali być.” – źle
„Kali jest/był/będzie. – dobrze

Uczniowie nie rozumią nowego materiału z fizyki. – źle
Uczniowie nie rozumieją nowego materiału z fizyki. – dobrze

Dzieci lubieją czekoladę. – źle
Dzieci lubią czekoladę. – dobrze

Wziąść/Wyłanczać/Włanczać – źle
Wziąć/Wyłączać/Włączać – dobrze

Nienawidzieć. – źle
Nienawidzić. – dobrze

Lubieć. – źle
Lubić. – dobrze

W sobotę poszłem do kina na film. – źle
W sobotę poszedłem do kina na film. – dobrze

Ekrany i ich światło źle oddziaływują na nasze oczy. – źle
Ekrany i ich światło źle oddziałują na nasze oczy. – dobrze

3. Wyrazy odmienne i nieodmienne: istnieje pewna grupa wyrazów, które się nie odmieniają i zawsze mają taką samą postać, nie tworzymy liczby mnogiej, ani nie odmieniamy ich przez przypadki. Analogicznie, są też wyrazy, które powinny być poddane odmianie.

Przykłady:
Kupiłam w markecie trzy dojrzałe kiwiaki. – źle
Kupiłam w markecie trzy dojrzałe kiwi. – dobrze

Wczoraj robiłam ciasto i chyba dodałam za dużo kakała. – źle
Wczoraj robiłam ciasto i chyba dodałam za dużo kakao. – dobrze

Eskimosi mieszkają w iglach. – źle
Eskimosi mieszkają w igloo. – dobrze

Nie znam loga tej marki odzieżowej. – źle
Nie znam logo tej marki odzieżowej. – dobrze

Ten ksiądz jest niby gurem dla społeczności w niego wierzącej. – źle
Ten ksiądz jest jak guru dla społeczności w niego wierzącej. – dobrze

Zjadłam pyszną sałatkę z awokadem. – źle
Zjadłam pyszną sałatkę z awokado. – dobrze

Piotrek trzyma w terrariumie wielkiego pająka! – źle
Piotrek trzyma w terrarium wielkiego pająka! – dobrze

Byłam wczoraj w studio nagraniowym. – źle
Byłam wczoraj w studiu nagraniowym. – dobrze

Kasia poszła na spacer z Piotrkiem Nowak. – źle
Kasia poszła na spacer z Piotrkiem Nowakiem. – dobrze

Słucham ulubionego radio. – źle
Słucham ulubionego radia. – dobrze

4. Błędna odmiana nazw własnych: niewłaściwa odmiana nazwisk, nazw geogra

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!