Błędy interpunkcyjne

Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij Player materiału wideo na temat: Błędy interpunkcyjne, kliknij aby zobaczyć materiał i ucz się szybciej!
Opiekun merytoryczny: Marek Lepczak
Czytaj więcej

Czym jest błąd interpunkcyjny?
Błąd interpunkcyjny jest błędem, który polega na niewłaściwym użyciu lub pominięciu jednego z dziesięciu znanych nam znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, średnika, dwukropka, myślnika, nawiasu, cudzysłowu, wielokropka, wykrzyknika czy pytajnika. Zazwyczaj po prostu zapominamy przecinka, bądź umieszczamy go w złym miejscu.
Skupię się na najczęstszych błędach, jakie uczniowie popełniają podczas pisania wypracowań. Postaram się wszystko wytłumaczyć w najbardziej zrozumiały sposób przy użyciu wielu przykładów.
Do najczęstszych błędów interpunkcyjnych możemy zaliczyć:
1. Brak konkretnego znaku interpunkcyjnego np.:
– Babcia [brak przecinka] Zosia i ja jedziemy do zoo. – brak przecinka pomiędzy wyrazami „babcia” i „Zosia” sugeruje, że starsza pani miała tak na imię, więc jeśli chodziło o to, że na wycieczkę pojechały nie dwie, a trzy osoby, to jest to rażący błąd interpunkcyjny.
– Monika, która nienawidzi ćwiczyć [brak przecinka] dzisiaj wyszła pobiegać na świeżym powietrzu.
– Monika powiedziała: To nie jest takie łatwe! – brak cudzysłowu, w którym powinna się znaleźć cytowana wypowiedź Moniki.
2. Pominięcie pierwszego przecinka w zdaniach złożonych podrzędnie z częścią składową z wyrażeniem wplecionym np.:
– Mama [brak przecinka] która oglądała dzisiaj swój ulubiony film, wreszcie odpoczęła.
3. Pominięcie przecinka przed spójnikami (np. ale, lecz, dlatego, czyli, to znaczy, więc, itp.) w przypadku zdania złożonego współrzędnie np.:
– Ania chciała jechać na wakacje do cioci [brak przecinka] lecz nie mogła.
– Bartek nie chciał ze mną rozmawiać [brak przecinka] czyli się obraził.
4. Postawienie przecinka przed spójnikami (np. oraz, i, ani, albo, ni, itp.) np.:
– Mama [zbędny przecinek] i ja poszłyśmy do kina.
– Nie mogę wybrać [zbędny przecinek] ani tego, ani tamtego.
– Ania [zbędny przecinek] oraz Karolina pojechały nad morze.
5. Nadmiar konkretnego znaku interpunkcyjnego np.
– Pomimo [zbędny przecinek] że spacer był długi, bardzo mi się podobał.
– Mimo [zbędny przecinek] iż to był spokojny dzień, czułem pewien niepokój.
– Ania jest piosenkarką [zbędne wykrzyknienie] Bardzo lubi śpiewać [zbędne wykrzyknienie] Zawsze robi to najlepiej jak potrafi [zbędne wykrzyknienie] – zbyt dużo wykrzyknień może sprawić, że nasze zdania oznajmiające będą brzmiały jak rozkaz, wszystko stanie się nie przejrzyste.
6. Użycie niewłaściwych znaków interpunkcyjnych, np.
– Nie wiem. Ale to nie moja wina. – błędem jest rozdzielenie kropką części składowych zdania złożonego. Wypowiedź ta powinna wyglądać w następujący sposób: Nie wiem, ale to nie mo

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!