Droga – Czesław Miłosz – Analiza i interpretacja
Kilka słów o autorze:
Czesław Miłosz urodził się 30 czerwca 1911 roku w Szetejniach i zmarł 14 sierpnia 2004 roku w Krakowie. Był wybitnym polskim poetą, a także eseistą, tłumaczem, prozaikiem, historykiem literatury oraz dyplomatą. Jego twórczość został przetłumaczona wokoło czterdziestu czterech krajach. W 1980 roku otrzymał literacką Nagrodę Nobla. Został pochowany w Krypcie Zasłużonych na Skałce znajdującej się w podziemiach bazyliki św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa w Krakowie. Wiele szkół w Polsce nosi imię Czesława Miłosza. Jego twórczość jest omawiana powszechnie na lekcjach języka polskiego.
Analiza i interpretacja utworu:
Wiersz pod tytułem „Droga” ma radosny nastrój i opowiada o powrocie dwójki rodzeństwa ze szkoły do domu.
Utwór został napisany prostym i zrozumiałym dla czytelnika językiem. Jest zbudowany z czterech strof. Każda z nich składa się również z czterech wersów. Pojawiają się w nich rymy regularne. Podmiot liryczny to narrator i obserwator, który się nie ujawnia. Bohaterem lirycznym są natomiast uczniowie wracający po lekcjach do domu.
Utwór rozpoczyna strofa:
„Tam, gdzie zielona ściele się dolina
I droga, trawą zarosła na poły,
Przez gaj dębowy, co kwitnąć zaczyna,
Dzieci wracają do domu ze szkoły.”Już z tego fragmentu wynika, że świat przedstawiony w utworze to obraz sielskiej wsi. Pojawia się tam gaj, droga porośnięta trawą i dolina. Wszystko to sprawia, że wyobrażamy sobie to miejsce jako spokojne i przepełnione energią natury. Właśnie tamtą okolicą wraca do domu rodzeństwo, o którym wspomina podmiot liryczny.
„W piórniku, który na wskos się otwiera,
Chrobocą kredki wśród okruchów bułki
I grosz miedziany, który każde zbiera
Na powitanie wiosennej kukułki.”Podmiot odnosi się w tej części do dzieci, a dokładniej do zawartości piórnika, który noszą ze sobą do szkoły. Wersy brzmią znajomo dla czytelników. Przykładem jest drugi, w którym podmiot liryczny wspomina o okruchach między kredkami. Możemy przypuszczać, że uczniowie z wiersza z zapałem tworzyli małe dzieła na przerwie między lekcjami, a jednocześnie jedli swoje śniadanie. Nie chcieli bowiem marnować czasu na rozdzielanie tych dwóch czynności. Taka jest bowiem natura maluchów.
„Berecik siostry i czapeczka brata
Migają między puszystą krzewiną.
Sójka skrzekocząc po gałęziach lata
I długie chmury nad drzewami płyną.”
Tutaj podmiot nawiązuje ponownie do otoczenia dzieci. Tak więc chmury płyną po niebie, a sójka lata wokół, skrzecząc. Przedstawiony fragment pozwala zauważyć czytelnikom, że świat przedstawiony nie różni się dużo od tego, w którym żyją. Dlatego tak cudowne elementy stają się im bliższe. Podmiot liryczny wspomina też, że nakrycia głowy rodzeństwa migają między krzewami. Oznacza to, że dzieci mkną szybko w stronę domu i dzięki kolorowym ubraniom są już widziane z daleka.
„Już dach czerwony widać za zakrętem.
Przed domem ojciec, wsparty na motyce,
Schyla się, trąca listki rozwinięte
I z grządki całą widzi okolicę.”Ta część nawiązuje bezpośrednio do poprzedniej. Dzieci spieszą się do domu, który mają już w zasięgu wzroku. Wyróżnia go czerwona dachówka. Na rodzeństwo czeka cierpliwie ich ojciec, który wygląda za maluchami, wspierając się na motyce. Pewnie pracuje w tym czasie w ogrodzie i pielęgnuje go.
Wiersz jest bliski każdemu czytelnikowi. W przeszłości każdy z nas był częścią uczniowskiej społeczności bądź nadal nią jest. Zatem znamy sytuację, w jakiej rodzic czeka na nasz powrót ze szkoły w domu, a później spędza z nami czas na rozmowach czy wspólnym obiedzie. Treść utworu możemy też powiązać z innym dziełem Czesława Miłosza pod tytułem „Ganek”. Tam również autor przedstawił rodzeństwo, które rysowało zawzięcie swoje małe dzieła w sielskiej okolicy. Możliwe więc to, że jest to ta sama dwójka dzieci.
Sprawdź również:
- Wędrówką życie jest człowieka – Edward Stachura – Analiza i interpretacja
- Nic dwa razy – Wisława Szymborska – Analiza i interpretacja
- Straszno – Stanisław Grochowiak – Analiza i interpretacja
- Miłość (1) – Maria Pawlikowska-Jasnorzewska – Analiza i interpretacja
- Pamiętajcie o ogrodach – Jonasz Kofta – Analiza i interpretacja
- List do ludożerców – Tadeusz Różewicz – Analiza i interpretacja
- Fortepian Szopena – Cyprian Kamil Norwid – Analiza i interpretacja
- Ocalony – Tadeusz Różewicz – Analiza i interpretacja
- Moja piosnka (II) – Cyprian Kamil Norwid – Analiza i interpretacja
- Niepewność – Adam Mickiewicz – Analiza i interpretacja
Dodaj komentarz jako pierwszy!