Dusza pana Cogito – Zbigniew Herbert – Analiza i interpretacja
Kilka słów o autorze
Zbigniew Bolesław Ryszard Herbert urodził się 29 października 1924 roku we Lwowie. Zmarł natomiast 28 lipca 1998 roku w Warszawie. Był wybitnym polskim poetą, a także eseistą i dramaturgiem. Jest znany między innymi ze swojego cyklu poetyckiego „Pan Cogito”, którego bohater pojawia się także w opracowywanym w tym tekście utworze. Artysta został po śmierci odznaczony Orderem Orła Białego. Kształcił się w kierunku ekonomii, prawa oraz filozofii.
Jego utwory są powszechnie omawiane w szkołach, a te nazywane są też jego imieniem.
Analiza i interpretacja dzieła
Wiersz Zbigniewa Herberta pod tytułem „Dusza Pana Cogito” to swobodne przedstawienie gorzkiej refleksji na temat duchowości człowieka żyjącego w czasach współczesnych.
Utwór rozpoczynają następujące dwie strofy:
„Dawniej
wiemy z historii
wychodziła z ciała
kiedy stawało serce
z ostatnim oddechem
oddalała się cicho
na łąki niebieskie
dusza Pana Cogito
zachowuje się inaczej”.
We fragmencie zestawione są dwa rodzaje dusz. Dawna, znana wszystkim od zarania dziejów i ta należąca do Pana Cogito. Obie prezentują sobą dwa różne typy zachowań. „Klasyczna” dusza opuszcza ciało po śmierci, aby udać się do nieba i znaleźć spokojnie miejsce blisko Boga.
Co robi zatem ta, która należy do Pana Cogito?
Odpowiedź odnajdujemy w kolejnych pięciu krótkich zwrotkach. Cytując:
„za życia opuszcza ciało
bez słowa pożegnania
miesiące lata bawi
na innych kontynentach
poza granicami Pana Cogito
trudno zdobyc jej adres
nie daje wieści o sobie
unika kontaktów
nie pisze listów
nikt nie wie kiedy wróci
może odeszła na zawsze”.
W tej części utworu dusza jest przedstawiona jako niezależna od ciała istota, która opuszcza je udając się własną drogą. Pan Cogito tęskni za nią, ale nie posiada żadnych informacji o jej życiu i nowym adresie. Są więc zatem rozłączeni, a jego ciało żyje bez duszy. Wydaje się to niemożliwe, ale jest odniesieniem do zachowania ludzi współczesnych. Cechuje ich na przykład brak empatii w stosunku do innych. Kierują się oni też złą drogą w życiu, wybierając tą prowadzącą przez skróty. Często więc krzywdzą innych dbając jedynie o własny dostatek. Dusza jest zatem w utworze związana z boskim działaniem. Stanowi część Stwórcy i świadczy o naszym człowieczeństwie. Jej utrata spowodowana jest czynionym złem i niekorzystnymi wyborami. Pan Cogito bez duszy jest więc jedną z wymienionych wcześniej osób. Oczywiście w tym momencie nasuwa się nam pytanie: „Dlaczego tak się stało?”. Nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi, ale możemy się domyślać, że coś spowodowało pokomplikowanie jego życiowych ścieżek. Wtedy to dusza opuściła ciało wyruszając we własną podróż.
Być może ta rozłąka miała na celu spowodować to, aby Pan Cogito zauważył własne winy i odpokutował za nie.
Dalsza część utworu brzmi następująco:
„Pan Cogito usiłuje pokonać
niskie uczucie zazdrości
myśli o duszy dobrze
myśli o duszy z czułością
zapewne musi mieszkać
także w innych ciałach
dusz jest stanowczo za mało
jak na całą ludzkość”.
Pan Cogito tęskni za swoją duszą. Wspomina o niej jak o drogim przyjacielu, którego dawno nie widział. W tej części wspomniano także, że dusz jest mniej niż ciał, zatem ta, która należała do Pana Cogito w rzeczywistości nie jest tylko jego. Prowadzi odrębne życie wcielając się w ciała innych ludzi, którzy wykazują się na co dzień dobrem. Zyskuje zatem nowe doświadczenia i życiową mądrość.
Zacytujmy końcowe zwrotki utworu:
„Pan Cogito godzi się z losem
nie ma innego wyjścia
stara się nawet mówić
-moja dusza moja-
myśli o duszy tkliwie
myśli o duszy z czułością
więc kiedy się zjawia
nieoczekiwanie
nie wita jej słowami
dobrze że wróciłaś
patrzy tylko z ukosa
gdy siada przed lustrem
i czesze swoje włosy
splątane i siwe”.
Dusza, która powraca do Pana Cogito jest stara i poczciwa. Przeżyła zapewne wiele i nie zna jej już tak dobrze jak kiedyś. Mężczyzna myśli o niej czule, ale wita z dystansem nie wiedząc, czego może się spodziewać.
Wiersz Zbigniewa Herberta w domyślny sposób przedstawia kryzys duchowości ludzkiej. Autor tworzący swoje dzieło w latach 80 XX wieku, został doświadczony do tego czasu przez wiele trudnych sytuacji. Spotkał też dużo osób na swojej drodze, toteż jako obserwator ich zachowań mógł wysnuć takie wnioski jak te przedstawione w utworze. Społeczeństwo w świecie przedstawionym maluje się jako nieczułe, zimne o braku podstawowych wartości, które kierowały by ich życiami przez dobre drogi. Dusza w tym przypadku jest pierwiastkiem dobra na Ziemi, a nieliczni którzy ją posiadają wykazują swoim zachowaniem szlachetność. Widzimy zatem jak ludzie żyjący w XX wieku postrzegali otaczającą ich rzeczywistość.
Na świecie w ciągu tych lat wydarzyło się wiele zła, które oddalało od siebie społeczeństwo. Dbajmy zatem o swoje dusze, aby nie stracić człowieczeństwa i szerzyć swoim zachowaniem dobro, a nie negatywne odczucia u innych.
Wiersz zbudowany jest z piętnastu strof. Mają one różną liczbę i długość wersów. W dziele nie występują rymy, a liczba zgłosek w obrębie wersów nie jest stała.
Możemy wymienić następujące środki stylistyczne, które pojawiają się w utworze:
1. epitety: „ostatnim oddechem”, „łąki niebieskie”, „niskie uczucie”, „włosy splątane i siwe”;
2. personifikacja (dusza człowieka jest przedstawiona jako niezależny byt): „trudno zdobyć jej adres nie daje wieści o sobie”, „unika kontaktów nie pisze listów”, „siada przed lustrem i czesze swoje włosy splątane i siwe”;
3. powtórzenie wersu: „myśli o duszy dobrze”;
4. metafora: „z ostatnim oddechem oddalała się cicho na łąki niebieskie”.
Sprawdź również:
- Wędrówką życie jest człowieka – Edward Stachura – Analiza i interpretacja
- Nic dwa razy – Wisława Szymborska – Analiza i interpretacja
- Straszno – Stanisław Grochowiak – Analiza i interpretacja
- Miłość (1) – Maria Pawlikowska-Jasnorzewska – Analiza i interpretacja
- Pamiętajcie o ogrodach – Jonasz Kofta – Analiza i interpretacja
- List do ludożerców – Tadeusz Różewicz – Analiza i interpretacja
- Fortepian Szopena – Cyprian Kamil Norwid – Analiza i interpretacja
- Ocalony – Tadeusz Różewicz – Analiza i interpretacja
- Moja piosnka (II) – Cyprian Kamil Norwid – Analiza i interpretacja
- Niepewność – Adam Mickiewicz – Analiza i interpretacja
Dodaj komentarz jako pierwszy!