Gorące mleko – Julian Tuwim – Analiza i interpretacja

Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij Player materiału wideo na temat: Gorące mleko – Julian Tuwim – Analiza i interpretacja, kliknij aby zobaczyć materiał i ucz się szybciej!
Opiekun merytoryczny: Marek Lepczak
Czytaj więcej

Kilka słów o autorze

Julian Tuwim urodził się 13 września 1894 roku w Łodzi. Był wybitnym polskim pisarzem, poetą, autorem skeczy oraz tekstów rozmaitych piosenek. Tłumaczył także zagraniczne dzieła napisane w języku niemieckim, rosyjskim, francuskim oraz po łacinie. Swoją twórczość podpisywał wieloma pseudonimami. Tak możemy z nich wymienić między innymi:
Oldlen, Dr Pietraszek, Roch Pekiński, Tandal Endymion, Profesor Ptaszek, Mik i Optyk, Korek i Amorek, Stary małpiarz, Ikacy Ikacewicz, Dyzio, Jan Wim oraz Schyzio-Frenik. Jego debiut na scenie artystycznej datowany jest na 1913 rok. Odbyło się to za sprawą utworu pod tytułem „Prośba”. Wiersz ten został umieszczony w „Kurierze Warszawskim”. Artysta zmarł w Zakopanem 27 grudnia 1953 roku na atak serca. Jego grób znajduje się w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie.
Imieniem Juliana Tuwima nazwano wiele miejsc i szkół. Jego utwory są powszechnie znane Polakom, a także omawiane na lekcjach języka polskiego przez uczniów.

Analiza i interpretacja utworu
Dzieło pod tytułem „Gorące mleko” opowiada o rozterkach małego chłopca, który pije tytułowy napój, ale robi to na siłę, ponieważ zdecydowanie bardziej od tego, woli zabawę na podwórku.

Wiersz rozpoczyna następująca strofa:

„Gorące mleko
Każą pić gorące mleko,
Chłopca mdli na widok mleka.
W gardle więźnie spazm wściekłości:
Nie chcę mleka! Nie chcę mleka!”.

Podmiot liryczny w utworze jest obserwatorem przedstawionych zdarzeń. Opisuje on reakcję chłopca na polecenie rodziców. Ci nakazali mu wypić gorące mleko. Ta pozornie błaha czynność jest dla dziecka trudna, ponieważ nie lubi tego robić, a na widok pełnej szklanki robi mu się niedobrze. Krzyczy więc dobitnie, że nie chce tego napoju. Jest zdenerwowany, ale nic mu to nie daje.
Zacytujmy drugą zwrotkę w celu dalszej analizy:

„Zęby w odmęt zieloności
Rozwierzganą wtargnąć bandą,
Na chłopczyka przed werandą
Czterech dzikich Siouxow czeka.”.

Dzięki niej wiemy już co przyczynia się do wściekłości chłopca poza tytułowym mlekiem. Mianowicie jest to upływający czas. Przed domem czekają bowiem na niego koledz

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!