Radość pisania – Wisława Szymborska – Analiza i interpretacja
Kilka słów o autorce
Wisława Szymborska, właściwie Maria Wisława Anna Szymborska-Włodek urodziła się 2 lipca 1923 roku na Prowencie, (obecnie część Kórnika – miasta w województwie wielkopolskim) a zmarła 1 lutego 2012 roku w Krakowie.
Wisława Szymborska otrzymała Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury w 1996 roku.
Analiza i interpretacja utworu
Dzieło pod tytułem „Radość pisania” odnosi się do twórczości poetyckiej. Pisząc, autor ma nieograniczone możliwości tworzenia własnych dzieł. Może decydować o wszystkim od początku do końca i wpływa jako jedyny na światy przedstawione w swoich utworach.
Wiersz rozpoczyna strofa:
„Dokąd biegnie ta napisana sarna przez napisany las?
Czy z napisanej wody pić,
która jej pyszczek odbije jak kalka?
Dlaczego łeb podnosi, czy coś słyszy?
Na pożyczonych z prawdy czterech nóżkach wsparta
spod moich palców uchem strzyże.
Cisza – ten wyraz tez szeleści po papierze i rozgarnia
spowodowane slowem „las” gałęzie.”.
– Pierwsza zwrotka przedstawia leśną rzeczywistość. Podmiotem lirycznym możemy nazwać samą artystkę. Stworzyła ona sarnę, która dzięki jej spisanym słowom biegnie przez las. Kobieta mierzy się w tym fragmencie z dylematem. Mianowicie zadaje sobie pytanie: „Gdzie udaje się zwierzę?”. Być może podąża, aby ugasić pragnienie dzięki napisanej wodzie. Tego jednak nie jesteśmy pewni. Poetka wspomina też, że dzięki jej słowom sarna może ruszać uszami, a gałęzie lasu z kolei poruszać się na wietrze.
Druga zwrotka brzmi następująco:
„Nad białą kartką czają się do skoku
litery, które mogą ułożyć się źle,
zdania osaczające,
przed którymi nie będzie ratunku.”.
– Ta część ukazuje w metaforyczny sposób to, jak wygląda proces decyzyjny poetki. W każdym momencie jest w stanie zmienić bieg akcji przedstawionej w utworze.
– Sarna może znajdować się na spokojnej polanie, ale może też być zaatakowana przez inne, groźniejsze zwierzęta, bądź myśliwych. Wtedy już jako czytelnicy odczuwalibyśmy nastrój grozy i smutku, nie spokoju czy radości. Wszystko jest w rękach autorki. To ona ostatecznie ma wpływ na losy ukazane w wierszu i na odczucia osób przyswajających utwór.
Zacytujmy trzecią strofę:
„Jest w kropli atramentu spory zapas
myśliwych z przymrużonym okiem,
gotowych zbiec po stromym piórze w dół,
otoczyc sarnę, złożyć się do strzału.”.
– W cytowanym fragmencie poetka mówi o wcześniej wspomnianych w analizie myśliwych. W atramencie, którym pisze kobieta kryją się zarówno litery, które zostaną ułożone w pogodną treść jak i te, które będą mogły zatrwożyć czytelnika. Tak więc sarna nieuchronnie może zostać zaatakowana. A my nie wiemy jeszcze co się z nią dalej stanie.
Czwarta zwrotka brzmi tak:
„Zapominają, że tu nie jest życie.
Inne, czarno na białym, panują tu prawa.
Okamgnienie trwać będzie tak długo, jak zechce,
pozwoli się podzielić na małe wieczności
pełne wstrzymanych w locie kul.
Na zawsze, jesli każę, nic się tu nie stanie.
Bez mojej woli nawet liść nie spadnie
ani źdźbło się nie ugnie pod kropką kopytka.”.
– Tutaj poetka zaznacza swoją władzę nad światem przedstawionym. Sarna nie zginie, jeśli artystka tego nie napisze. Zatrzyma atak i wystrzelone kule. Nie dopuści do tragedii zwierzęcia. Jest bowiem jedyną osobą, która ma wpływ na to co się stanie i jej decyzje wpłyną bezpośrednio na wspomnianą sytuację.
Zacytujmy dwie ostatnie strofy wiersza:
„Jest więc taki świat,
nad ktorym los sprawuje niezależny?
Czas, ktory wiąże łańcuchami znaków?
Istnienie na mój rozkaz nieustanne?
Radość pisania.
Możność utrwalania.
Zemsta ręki śmiertelnej.”.
– Ostatni cytowany fragment ukazuje cały sens istnienia wierszy. Poetka odczuwa radość, gdy je tworzy. Utrwala wszystkie swoje myśli i pomysły. Może je zachować, ale także zniszczyć. Panuje nad atramentem, kartką i literami. One wiążą w sobie czas i świat przedstawiony. Artystka jednak jest kluczowym spoiwem procesu tworzenia. Bez niej nie powstanie i nie przestanie istnieć nic. Autorkę cieszy zatem to, że niczym Pan Bóg włada własnym poetyckim światem.
– Wiersz Wisławy Szymborskiej zbudowany jest z sześciu strof. Mają one różną ilość wersów. Utwór należy do liryki bezpośredniej, gdyż podmiot ujawnia się we fragmentach, w których wypowiada się w pierwszej osobie. W dziele pojawiają się także środki stylistyczne takie jak:
1. epitety: „napisana sarna”, „białą kartką”, „przymrużonym okiem”, „stromym piórze”, „ręki śmiertelnej”;
2. pytania retoryczne: „Jest więc taki świat, nad którym los sprawuję niezależny?”, „Dlaczego łeb podnosi, czy coś słyszy?”;
3. metafory: „biegnie ta napisana sarna przez napisany las”, „na pożyczonych z prawdy czterech nóżkach wsparta”, „jest w kropli atramentu spory zapas myśliwych z przymrużonym okiem”, „wiąże łańcuchami znaków”, „zemsta ręki śmiertelnej”;
4. ożywienie liter tworzących utwory na kartkach;
5. porównania: „okamgnienie trwać będzie tak długo, jak zechce”, „jej pyszczek odbije jak kalka”.
Sprawdź również:
- Wędrówką życie jest człowieka – Edward Stachura – Analiza i interpretacja
- Nic dwa razy – Wisława Szymborska – Analiza i interpretacja
- Straszno – Stanisław Grochowiak – Analiza i interpretacja
- Miłość (1) – Maria Pawlikowska-Jasnorzewska – Analiza i interpretacja
- Pamiętajcie o ogrodach – Jonasz Kofta – Analiza i interpretacja
- List do ludożerców – Tadeusz Różewicz – Analiza i interpretacja
- Fortepian Szopena – Cyprian Kamil Norwid – Analiza i interpretacja
- Ocalony – Tadeusz Różewicz – Analiza i interpretacja
- Moja piosnka (II) – Cyprian Kamil Norwid – Analiza i interpretacja
- Niepewność – Adam Mickiewicz – Analiza i interpretacja
Dodaj komentarz jako pierwszy!