Telewizor – Stanisław Grochowiak – Analiza i interpretacja

Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij Player materiału wideo na temat: Telewizor – Stanisław Grochowiak – Analiza i interpretacja, kliknij aby zobaczyć materiał i ucz się szybciej!

Kilka słów o autorze

Stanisław Antoni Grochowiak urodził się 24 stycznia 1934 roku w Lesznie. Był on polskim poetą, a także publicystą, dramatopisarzem oraz scenarzystą filmowym. Należał do pokolenia „Współczesności”.
Jego debiut literacki jest datowany na 1951 rok. Pierwsze jego dzieła to „Ave Maryja” i „Notuję deszcz”. Zostały one wydane na łamach pisma
„W oczach młodych”. Do śmierci artystę doprowadziły powikłania choroby alkoholowej. Stanisław Antoni Grochowiak zmarł 2 września 1976 roku w Warszawie. Został on pochowany na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

Analiza i interpretacja utworu

Ten tekst traktuje o dziele autora pod tytułem „Telewizor”. W nim dorosły człowiek pełni rolę nauczyciela w stosunku do dziecka, któremu tłumaczy jak korzystać z tytułowego sprzętu oraz poruszyć wodzę fantazji.

Utwór rozpoczyna następująca strofa:
„Z telewizorem trzeba rozważnie,
Wybierać to, co naprawdę uczy.
Albo to, co śmieszy.
Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię,
I ją to właśnie uczyń
Czarodziejką zwykłych rzeczy.”
Dorosły podmiot liryczny zwraca się tutaj do swojego adresata. Tłumaczy dziecku, że korzystanie z telewizora powinno być rozważne, a także nieść za sobą wartości. Może to na przykład być uczenie się za pomocą programów edukacyjnych. Interesujące jest też oglądanie śmiesznych rzeczy. W tym momencie podmiot liryczny delikatnie zaznacza, że warto mieć umiar w siedzeniu przed telewizorem. Mówi dziecku, że ma ono w głowie własny ekran, którym jest jego wyobraźnia. To ona otworzy przed nim bramy do magicznych światów, a także ubarwi rzeczywistość.

Zacytujmy drugą strofę:
„Dzbanek na stole, co światłami pryska,
Autobus w deszczu, lśniący niby okoń,
Smuga, którą zwełnia w niebie odrzutowiec…
To są również filmy, dziwne widowiska,
Naciesz nimi oko,
Innym to powiedz”.
Dorosły tłumaczy w tej części utworu dziecku to, co może ono zauważyć w otoczeniu, gdy tylko pozwoli ponieść się wodzy fantazji.
Za przykład podane są powszechne zjawiska. Pierwszym jest to, że dzbanek stoi na stole. Prawdopodobnie jest on przezroczysty, a płyn w jego środku rzuca na stół odbite światło. Stąd też określenie „światłami pryska”. Drugim przykładem jest autobus, który jedzie po ulicy podczas deszczu. Swoim błyskiem przypomina on podmiotowi lirycznemu okonia.

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wykryto AdBlocka

Wykryto oprogramowanie od blokowania reklam. Aby korzystać z serwisu, prosimy o wyłączenie go.